Structures of empowered protagonism
A codified analysis of female characters in contemporary North American animation cinema
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v14n1.1131Keywords:
Female characters, Animation, Stereotypes, EmpoweredAbstract
Cinema uses industrial narratives, which follow cycles of organization and reorganization. Within these cycles, structures, settings, and, above all, characters serve as mechanisms of construction – and, in their turn, are nourished by stereotypical social representations. This work starts from this observation to focus its attention on North American animated films from the years 2012 to 2022, with the aim of understanding how female characters interact with stereotypical characteristics during the supposed gender representational turn. The subject selection was made with a focus on films that had a greater social impact, aiming to analyze widely distributed films. To this end, after carefully selecting the works based on (1) the five highest-grossing films of each year within the established period and (2) based on the relevance of the characters in the narrative, we employ a coding methodology that, by watching the films, quantitatively scores each appearance of certain characteristics associated with gender roles. With this, we seek to make visible, through a heat map, the gender profile that the industrial cinema of animation actually assigns to its new protagonists.
Downloads
References
A FAMÍLIA Addams 2: pé na estrada. Direção: Greg Tiernan, Conrard Vernon. Produção: Gail Berman, Conrad Vernon, Danielle Sterling, Alison O'Brien: Metro-Goldwyn-Mayer, 2021. 93 min., sonoro, colorido. Digital.
AUMONT, Jacques. A estética do filme. Campinas: Papirus Editora, 2009.
ADORNO, Theodor. Indústria cultural. Tradução de Vinicius Marques Pastorelli. São Paulo: Editora Unesp, 2020.
AINA, Olaiya E.; CAMERON, Petronella A. Why does gender matter? Counteracting stereotypes with young children. Dimensions of early childhood, v. 39, n. 3, p. 11-19, 2011.
BAETA, Agda Dias; SIMÕES, Rita Basílio. Pós-feminismo e interseccionalidade na comunicação digital de marcas brasileiras. Revista Ártemis, v. 35, n. 1, p. 236–257, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/artemis/article/view/64048. Acesso em: 24 jun. 2025.
BALLE, Francis. Médias et Société. [S.l.]: Éditions Montchrestien, 1980.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre: L&PM, 2018.
BIROLI, Flávia. Mídia, tipificação e exercícios de poder: a reprodução dos estereótipos no discurso jornalístico. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 6, p. 71-98, dez. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-33522011000200004. Acesso em: 24 jun. 2025.
CANDIDO, Marcia Rangel; FERES, João. Representação e estereótipos de mulheres negras no cinema brasileiro. Revista Estudos Feministas, v. 27, n. 2, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2019v27n254549. Acesso em: 24 jun. 2025.
DATABASE BRASIL. Disponível em: https://www.filmeb.com.br/database2/html/home1.php. Acesso em: 24 jun. 2025.
DEUZE, Mark, PRENGER, Mirjam. Making Media: production, practices, and professions. Amsterdã: Amsterdam University Press B.V., 2019
DIVERTIDAMENTE. Direção: Pete Docter. Produção: Jonas Rivera: Walt Disney Pictures, 2015. 94 min., sonoro, colorido. Digital.
ECO, Umberto. Obra aberta. 8 ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 1991.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1993
EBRAHIM, Haseenah. Are the “boys” at Pixar afraid of little girls?. Journal of Film and Video, 1 out. 2014, v. 66, n. 3, pp. 43-56. Disponível em: https://doi.org/10.5406/jfilmvideo.66.3.0043. Acesso em: 24 jun. 2025.
ENCANTO. Direção: Byron Howard, Jared Bush. Produção: Clark Spencer, Yvett Merino Flores: Walt Disney Pictures, 2021. 102 min., sonoro, colorido. Digital.
ENGLAND, Dawn Elizabeth; DESCARTES, Lara; COLLIER-MEEK, Melissa A. Gender role portrayal and the Disney princesses. Sex roles, v. 64, p. 555-567, 10 fev. 2011. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11199-011-9930-7. Acesso em: 24 jun. 2025.
FIELD, Syd. Manual do roteiro. São Paulo: Objetiva, 1995.
FORD, Denae. Recognizing gender differences in stack overflow usage: applying the Bechdel test. In: 2016 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC), Cambridge, 04 a 08 set. 2016, pp. 264-265, doi: 10.1109/VLHCC.2016.7739708. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/7739708. Acesso em: 24 jun. 2025.
FROZEN: uma aventura congelante. Direção: Chris Buck, Jennifer Lee. Produção: Peter Del Vecho: Walt Disney Animation Studios. 102 min., sonoro, colorido. Digital.
FROZEN 2. Direção: Chris Buck, Jennifer Lee. Produção: Peter Del Vecho: Walt Disney Animation Studios, 2020. 103 min., sonoro, colorido. Digital.
GAUDREAULT, André; JOST, François. O ponto de vista. In:______A narrativa cinematográfica. Brasília: Editora Universitária de Brasília, 2009.
GOFFMAN, Erving. Estigma: notas sobre a manipulação da identidade. Tradução de Mathias Lambert 4 ed. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1988.
HALL, Stuart. The spectacle of the ‘Other’. In: HALL, Stuart. Representations: cultural representations and signifying practices. Londres: Sage and The Open University, 1997. pp. 223- 279.
HINE, Benjamin. et al. The rise of the androgynous princess: examining representations of gender in prince and princess characters of Disney movies released 2009-2016. Social Sciences, v. 7, n. 12, p. 245, 2018. Disponível em: https://www.mdpi.com/2076-0760/7/12/245. Acesso em: 24 jun. 2025.
MACEDO, Ana Gabriela. Pós-feminismo. Revista Estudos Feministas, v. 14, p. 813-817, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2006000300013. Acesso em: 24 jun. 2025.
MAGALDI, Carolina Alves; MACHADO, Carla Silva. Os testes que tratam da representatividade de gênero no cinema e na literatura: uma proposta didática para pensar o feminino nas narrativas. Textura - Revista de Educação e Letras, v. 18, n. 36, 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1588. Acesso em: 24 jun. 2025.
MCKEE, Robert. Story: substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Curitiba: Arte & Letra, 2006.
MENDES, João Maria. Culturas narrativas dominantes. Lisboa: EDIUAL, 2009.
MOANA – um mar de aventuras. Direção: Ron Clements, John Musker. Produção: Osnat Shurer: Walt Disney Animation Studios, 2016. 107 min., sonoro, colorido. Digital.
OCA – Observatório Brasileiro do Cinema e do Audiovisual. Anuário Estatístico do Audiovisual Brasileiro 2023. 29 ago. 2024. Brasília: Agência Nacional do Cinema – Ancine. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/anuario-estatistico-2023.pdf. Acesso em: 24 jun. 2025.
O PEQUENO principe. Direção: Mark Osborne. Produção: Dimitri Rassam, Aton Soumache, Alexis Vonarb: Paramount Pictures, 2015. 110 min., sonoro, colorido. Digital.
PATTERSON, G.; SPENCER, Leland G. What’s so funny about a snowman in a tiara? Exploring gender identity and gender nonconformity in children’s animated films. Queer Studies in Media & Popular Culture, v. 2, n. 1, p. 73-93, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1386/qsmpc.2.1.73_1. Acesso em: 24 jun. 2025.
PROCURANDO Dory. Direção: Andrew Stanton. Produção: Lindsey Collins: Pixar Animation Studios, 2016. 97 min., sonoro, colorido. Digital.
RIORDAN, Ellen. Commodified agents and empowered girls: consuming and producing feminism. Journal of Communication Inquiry, v. 25, n. 3, p. 279-297, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0196859901025003006. Acesso em: 24 jun. 2025.
RIORDAN, Ellen; MEEHAN, Eileen R. Sex and money: feminism and political economy in the Media. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2002.
ROSENFELD, Anatol. Cinema: arte e Industria. São Paulo: Perspectiva, 2013.
ROSS, Karen. Gendered media: Women, men, and identity politics. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2009.
SCHIELE, Kristen; LOUIE, Lauren; CHEN, Steven. Marketing feminism in youth media: A study of Disney and Pixar animation. Business Horizons, v. 63, n. 5, p. 659-669, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2020.05.001. Acesso em: 24 jun. 2025.
SERRANO-BARQUÍN, Carolina et al. Estereotipos de género que fomentan violencia simbólica: desnudez y cabellera. Revista Estudos Feministas, Florianopólis, v. 26, n.3, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2018v26n344848. Acesso em: 24 jun. 2025.
SEYBOLD, Samantha L. “It’s called a hustle, sweetheart”: Zootopia, Moana, and Disney’s (Dis) empowered Postfeminist Heroines. International Journal of Politics, Culture, and Society, v. 34, n. 1, p. 69-84, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10767-019-09347-2. Acesso em: 24 jun. 2025.
SOUTO, Mariana. Infiltrados e invasores: uma perspectiva comparada sobre relações de classe no cinema brasileiro. Salvador: Edufba, 2019.
SOUTO, Mariana. Constelações fílmicas: um método comparatista no cinema. Galáxia, São Paulo, n. 45, pp. 153-165. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/44673. Acesso em: 24 jun. 2025.
STOVER, Cassandra. Damsels and heroines: the conundrum of the post-feminist Disney princess. LUX: A Journal of Transdisciplinary Writing and Research, v. 2, n. 1, p. 29, 2013. Disponível em: https://scholarship.claremont.edu/lux/vol2/iss1/29/. Acesso em: 24 jun. 2025.
TROLLS 2. Direção: Walt Dohrn, David P. Smith. Produção: Gina Shay: DreamWorks Animation, 2020. 90 min., sonoro, colorido. Digital.
VALENTE. Direção: Mark Andrews, Brenda Chapman. Produção: Katherine Sarafian: Pixar Animation Studios, 2012. 93 min., sonoro, colorido. Digital.
VOGLER, Christopher. A jornada do escritor: estruturas míticas para escritores. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006.
WASKO, Janet. Movies and money: financing the American film industry. Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1982.
WASKO, Janet. How Hollywood works. Londres: Sage Publications, 2003.
ZOOTOPIA. Direção: Byron Howard, Rich Moore. Produção: Clark Spencer: Walt Disney Animation Studios, 2016. 108 min., sonoro, colorido. Digital.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lívia Vasconcelos Guedes Rodrigues, Ivan Mussa Tavares Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.