(Auto)mise-en-scène in home movies

From photographic pose to spectacular one

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v14n1.1133

Keywords:

Self-representation, Private life, Staging, Home movies

Abstract

In this article, we aim to answer the following question: how did people represent themselves in home movies, at a time when cameras that record movement were not as accessible as they are today? As specific objectives, we present concepts about private life and characteristics of home movies, analyze how people act in front of the family cameraman and create categories of the types of acting found in this subgenre. In bibliographical references, we mainly use the authors Roger Odin (2005, 2007, 2010, 2014), Jean-Louis Comolli (2008), Jacques Aumont (2011) and Erving Goffman (1985). The research methodology adopted was the empirical analysis of amateur films made on Super 8 in the 1970s. We categorized the types of staging in these films into seven types: photographic, normal, simulated, elusive, shy, gestural and spectacular. We argue that the way each character acts in front of the camera depends on their own personality, the level of intimacy with the cameraman, the degree of familiarity with the cinematographic equipment and who will watch those films. We hope to contribute to reflection in studies on home movies and cinematic self-representation.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Clara Campos dos Santos, Federal University of Juiz de Fora

PhD candidate in the Graduate Program in Communication at the Federal University of Juiz de Fora (UFJF). Member of the research group Comcime – Communication, City, and Memory. (Brazil).

Christina Ferraz Musse, Federal University of Juiz de Fora

Holds a Master's degree (2001) and a PhD (2006) in Communication and Culture from the Federal University of Rio de Janeiro, and a postdoctoral degree from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (2017). Full Professor in the Journalism Program at the Faculty of Communication, Federal University of Juiz de Fora (UFJF). Permanent faculty member of the Graduate Program in Communication at UFJF. Leader of the research group Comcime – Communication, City, and Memory. (Brazil).

References

ARIÈS, Philippe; DUBY, Georges. Histoire de la vie privée. [5 Volumes]. Paris: Seuil, 1985.

AUMONT, Jacques e MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Tradução

de Eloísa Araújo Ribeiro. Campinas: Papirus, 2003.

AUMONT, Jacques. O cinema e a encenação. Edição especial para as livrarias Saraiva no Brasil. Lisboa: Edições texto e grafia, Ltda., 2011.

BLANK, Thaís. Da tomada à retomada: origem e migração do cinema doméstico brasileiro. 2015. Tese (Doutorado), Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.

COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Seleção e organização de César Guimarães e Ruben Caixeta. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

DARGY, P; BAU, N. A prática do super 8. Adaptação de Abrão Berman. Tradução de Luiz Roberto S. Malta. 4. ed. São Paulo: Summus, 1979.

DIOGO, Lígia Azevedo e FURLONI, Álvaro Fernandez. Cadê o passarinho? A ameaça de extinção da pose na imagem de família. Contemporânea, v.7, n. 1, 2009. Disponível em: http://www.contemporanea.uerj.br/pdf/ed_12/contemporanea_n12_02_ligia_alvaro.pdf. Acesso em: 20 maio 2024.

FILMES DOMÉSTICOS 1. Filmes em película Super 8 de E. B. X. T. – Acervo particular (Duração total: 1 hora, 15 minutos e 6 segundos). Digitalizados durante pesquisa de mestrado.

FILMES DOMÉSTICOS 2. Filmes em película Super 8 de M. A. A. – Acervo particular (Duração total: 1 hora, 3 minutos e 3 segundos). Digitalizados durante pesquisa de mestrado.

GABLER, Neal. Vida, o filme: como o entretenimento conquistou a realidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Tradução de Maria Célia Santos Raposo. Petrópolis: Vozes, 1985.

HOWE, Maija. The photographic hangover: reconsidering the aesthetics of the postwar 8mm home movie. In: RASCAROLI, Laura; YOUNG, Gwenda; MONAHAN, Barry (eds.).

Amateur filmmaking: the home movie, the archive, the web. Nova York: Bloomsbury,

2014. pp. 39-50.

NICHOLS, Bill. Que tipos de documentário existem? In: ______Introdução ao documentário. Campinas: Papirus Editora, 2007. pp. 135-177.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, dez. 1993. pp. 07-28. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101/8763. Acesso em: 17 maio 2024.

ODIN, Roger. A questão do público: uma abordagem semiopragmática. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria contemporânea do cinema, vol. II. São Paulo: Editora Senac, 2005.

ODIN, Roger. El film familiar como documento. Enfoque semiopragmático. Archivos de la Filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen. n. 57-58, 2007, pp. 197-217. Disponível em: https://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/193. Acesso em: 25 jun. 2025.

ODIN, Roger. El cine doméstico en la institución familiar. In: CUEVAS ÁLVAREZ, Efrén (ed.). La casa abierta: el cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madri: Ayuntamiento de Madrid, 2010. pp. 39-60.

ODIN, Roger. The Home Movie and Space of Communication. In: RASCAROLI, Laura; YOUNG, Gwenda; MONAHAN, Barry (ed.). Amateur filmmaking: the home movie, the archive, the web. Nova York: Bloomsbury, 2014, p. 16-26.

ROCHA, Flavio Rogerio. O filme de artista dentro da Marginália do Super 8 brasileiro. 8º Encontro Nacional de História da Mídia, 28 e 30 de abril de 2011, Unioeste. In: Anais eletrônicos [...]. Guarapuava: Alcar, 2011. Disponível em: https://redealcar.org/anais-eventos-nacionais-8o-encontro-2011/. Acesso em: 24 jun. 2025.

VAINFAS, Ronaldo. História da vida privada: dilemas, paradigmas, escalas. Anais do Museu Paulista, v. 4, n. 1, 1996, pp. 9-27. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/5327/6857 Acesso em: 17 maio 2024.

Published

2025-07-10

Issue

Section

General articles