(Auto)mise-en-scène in home movies
From photographic pose to spectacular one
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v14n1.1133Keywords:
Self-representation, Private life, Staging, Home moviesAbstract
In this article, we aim to answer the following question: how did people represent themselves in home movies, at a time when cameras that record movement were not as accessible as they are today? As specific objectives, we present concepts about private life and characteristics of home movies, analyze how people act in front of the family cameraman and create categories of the types of acting found in this subgenre. In bibliographical references, we mainly use the authors Roger Odin (2005, 2007, 2010, 2014), Jean-Louis Comolli (2008), Jacques Aumont (2011) and Erving Goffman (1985). The research methodology adopted was the empirical analysis of amateur films made on Super 8 in the 1970s. We categorized the types of staging in these films into seven types: photographic, normal, simulated, elusive, shy, gestural and spectacular. We argue that the way each character acts in front of the camera depends on their own personality, the level of intimacy with the cameraman, the degree of familiarity with the cinematographic equipment and who will watch those films. We hope to contribute to reflection in studies on home movies and cinematic self-representation.
Downloads
References
ARIÈS, Philippe; DUBY, Georges. Histoire de la vie privée. [5 Volumes]. Paris: Seuil, 1985.
AUMONT, Jacques e MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Tradução
de Eloísa Araújo Ribeiro. Campinas: Papirus, 2003.
AUMONT, Jacques. O cinema e a encenação. Edição especial para as livrarias Saraiva no Brasil. Lisboa: Edições texto e grafia, Ltda., 2011.
BLANK, Thaís. Da tomada à retomada: origem e migração do cinema doméstico brasileiro. 2015. Tese (Doutorado), Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
COMOLLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Seleção e organização de César Guimarães e Ruben Caixeta. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
DARGY, P; BAU, N. A prática do super 8. Adaptação de Abrão Berman. Tradução de Luiz Roberto S. Malta. 4. ed. São Paulo: Summus, 1979.
DIOGO, Lígia Azevedo e FURLONI, Álvaro Fernandez. Cadê o passarinho? A ameaça de extinção da pose na imagem de família. Contemporânea, v.7, n. 1, 2009. Disponível em: http://www.contemporanea.uerj.br/pdf/ed_12/contemporanea_n12_02_ligia_alvaro.pdf. Acesso em: 20 maio 2024.
FILMES DOMÉSTICOS 1. Filmes em película Super 8 de E. B. X. T. – Acervo particular (Duração total: 1 hora, 15 minutos e 6 segundos). Digitalizados durante pesquisa de mestrado.
FILMES DOMÉSTICOS 2. Filmes em película Super 8 de M. A. A. – Acervo particular (Duração total: 1 hora, 3 minutos e 3 segundos). Digitalizados durante pesquisa de mestrado.
GABLER, Neal. Vida, o filme: como o entretenimento conquistou a realidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.
GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Tradução de Maria Célia Santos Raposo. Petrópolis: Vozes, 1985.
HOWE, Maija. The photographic hangover: reconsidering the aesthetics of the postwar 8mm home movie. In: RASCAROLI, Laura; YOUNG, Gwenda; MONAHAN, Barry (eds.).
Amateur filmmaking: the home movie, the archive, the web. Nova York: Bloomsbury,
2014. pp. 39-50.
NICHOLS, Bill. Que tipos de documentário existem? In: ______Introdução ao documentário. Campinas: Papirus Editora, 2007. pp. 135-177.
NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, dez. 1993. pp. 07-28. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/12101/8763. Acesso em: 17 maio 2024.
ODIN, Roger. A questão do público: uma abordagem semiopragmática. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria contemporânea do cinema, vol. II. São Paulo: Editora Senac, 2005.
ODIN, Roger. El film familiar como documento. Enfoque semiopragmático. Archivos de la Filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen. n. 57-58, 2007, pp. 197-217. Disponível em: https://www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/193. Acesso em: 25 jun. 2025.
ODIN, Roger. El cine doméstico en la institución familiar. In: CUEVAS ÁLVAREZ, Efrén (ed.). La casa abierta: el cine doméstico y sus reciclajes contemporáneos. Madri: Ayuntamiento de Madrid, 2010. pp. 39-60.
ODIN, Roger. The Home Movie and Space of Communication. In: RASCAROLI, Laura; YOUNG, Gwenda; MONAHAN, Barry (ed.). Amateur filmmaking: the home movie, the archive, the web. Nova York: Bloomsbury, 2014, p. 16-26.
ROCHA, Flavio Rogerio. O filme de artista dentro da Marginália do Super 8 brasileiro. 8º Encontro Nacional de História da Mídia, 28 e 30 de abril de 2011, Unioeste. In: Anais eletrônicos [...]. Guarapuava: Alcar, 2011. Disponível em: https://redealcar.org/anais-eventos-nacionais-8o-encontro-2011/. Acesso em: 24 jun. 2025.
VAINFAS, Ronaldo. História da vida privada: dilemas, paradigmas, escalas. Anais do Museu Paulista, v. 4, n. 1, 1996, pp. 9-27. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/anaismp/article/view/5327/6857 Acesso em: 17 maio 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Clara Campos dos Santos, Christina Musse

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.