German-Brazilian screens
Cinema in Santa Catarina’s German colonies (1900 – 1938)
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v14n1.1244Keywords:
Cinematographic reception, Santa Catarina, German-brazilians, Cultural associationAbstract
This work seeks to trace the origins and development of cinema in the German immigrant colonies in the state of Santa Catarina. As a case study, we analyze the ways in which cinema established itself in the cultural circuit of the region, how it was affected by local economic conditions and by the political and social turbulence experienced in the region in the first half of the 20th century. In particular, we examine the relationship between cinema and the formation and maintenance of the German-Brazilian identity cultivated by the region's population, especially with regard to the relationship between the new cinematic attraction and the traditional Germanic cultural institutions: the cultural associations (vereine).
Downloads
References
BLUMENAUER ZEITUNG (1881-1938) [jornal]. 1 abr. 1920, ano XXXIX, Blumenau, n. 27, 1920a.
BLUMENAUER ZEITUNG (1881-1938) [jornal]. 6 maio 1920, ano XXXIX, Blumenau, n. 36, 1920b.
BLUMENAUER ZEITUNG (1881-1938) [jornal]. 6 ago. 1923, ano XLII, Blumenau, n. 60, 1923.
BLUMENAUER ZEITUNG (1881-1938) [jornal]. 7 ago. 1924, ano XLIII, Blumenau, n. 61, 1924.
BONOMINI, André. "Antigamente: A majestade do Hotel Holetz, a imponência do Grande Hotel (e a infeliz decadência)". A Boina. 02 set. 2019. Disponível em: https://blogaboina.com.br/editorias/antigamente-em-blumenau/antigamente-a-majestade-do-hotel-holetz-a-imponencia-do-grande-hotel-e-a-infeliz-decadencia. Acesso em: 20 set. 2024.
CINEMATECA BRASILEIRA [Resgate do Cinema Silencioso Brasileiro, 2007]. Primeiro Congresso Meridional Integralista [Filme]. Produção: Groff-Filme. Brasil, 1935. 9 min., silencioso, preto e branco. Disponível em: http://bcc.cinemateca.org.br/filmes/889284. Acesso em: 19 set. 2024.
DER WEIßE Teufel. Direção: Alexander Volkoff. Produção: Universum Film. Alemanha, 1930. 110 min., silencioso, preto e branco.
DR. MABUSE, die Spieler. Direção: Fritz Lang. Produção: Uco-Film GmbH. Alemanha, 1922. 195 min. , silencioso, preto e branco.
ENTRES, Gottfried. Gedenkbuch zur Jahrhundert-Feier deutscher Einwanderung in Santa Catharina. Florianópolis: Livraria Central, 1929, p. 104.In: Colônias alemãs no Brasil. Imigração alemã – Toni JOCHEM [site]. Disponível em: https://www.tonijochem.com.br/colonias_alemas.htm. Acesso em: 30 jan. 2024.
FREIRE, Rafael de Luna. O negócio do filme: distribuição cinematográfica no Brasil, 1907-1915. Rio de Janeiro: Museu de Arte Moderna, 2022.
FUHRMANN, Wolfgang. German Films in Brazil: Immigration, Associations and National Film Culture. In: EGAN, Kate; SMITH, Martin Ian; TERRILL, Jamie (orgs.) Researching historical screen audiences. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2022.
GERTZ, Renè Ernaini. O fascismo no sul do Brasil: Germanismo, Nazismo e Integralismo. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1987.
GONZAGA, Alice. Palácios e poeiras: 100 anos de cinemas no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Record: FUNARTE, 1996.
HÜBENER, Laura Machado. História econômica e financeira. In: MELO, Osvaldo Ferreira de (org.). História Sócio-Cultural de Florianópolis. Florianópolis: I.H.G.S.C; Editora Lunnardelli; Clube 12 de agosto, 1991.
JUNG, Uli; LOIPERDINGER, Martin (orgs.). Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Band 1: Kaiserreich (1895-1918). Ditzingen: Reclam, 2005.
KAISER Willhelm II em Stettin. Direção: Oskar Messter. Messter (Berlim); Deutsches Filminstitut & Filmmuseum (DFF). Alemanha, 1897. 1 min., silencioso, preto e branco. Disponível em: https://www.filmportal.de/en/node/1221384/video/1221398. Acesso em: 21 jun. 2025.
KOLONIE-ZEITUNG (1868 - 1942) [jornal]. 24 jul. 1900, Ano XXXVIII, Joinville n. 58, 1900.
KORMANN, Edith. Cinema. In:______. Blumenau: arte, cultura e histórias de sua gente (1850 — 1985). Vol. 3. Blumenau: edição da autora, 1996.
LOIPERDINGER, Martin (org.). Special-Catalogue No. 32 von Ed. Messter (Berlin 1898). reimpressão (KINtop-Schriften 3). Frankfurt e Basel: Stroemfeld/Roter Stem, 1995.
LÓPEZ, Ana M. Early cinema and modernity in Latin America. Cinema Journal, v. 40, n 1, Austin, University of Texas Press, outono 2000, pp. 48-78.
LUCIANI, Guilherme Adalberto. Integralismo em Brusque: as disputas políticas na imprensa brusquense. 2019. Monografia (Graduação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.
LUEBKE, Frederick C. Germans in Brazil: a comparative history of cultural conflict during World War I. Baton Rouge: Louisiana State University Press, 1987.
MÜLLER, Yasmin Lopes. O cinema ao longo do Vale do Itajaí (SC): espaços de cultura e desenvolvimento regional. 2022. Dissertação (Mestrado). Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2022.
MÜLLER, Yasmin Lopes; POZZO, Renata Rogowski. Culturas transnacionais: cinema, migração e identidade no Vale do Itajaí nas primeiras décadas do século XX. In: Revista NUPEM, v. 16, n. 38, p. 1 - 23, mai/ago 2024.
SCHMITT, Bernardo. O Cinematógrafo em Santa Catarina: 1897 - 1911. 2024. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2024.
SEYFERTH, Giralda. Imigração e colonização alemã no Brasil: uma revisão da bibliografia. BIB – Boletim Informativo e Bibliográfico de Ciências Socais, 25. 1988 p. 3-55.
SEYFERTH, Giralda. As associações recreativas nas regiões de colonização alemã no sul do Brasil: Kultur e etnicidade, TRAVESSIA - Revista do Migrante, v.12, n. 34, 1999, p. 24–28.
SEYFERTH, Giralda. A dimensão cultural da imigração, Revista Brasileira de Ciências Sociais. V. 26, n. 77, p. 47- 62, outubro, 2011.
SOUZA, José Inácio de Melo. Imagens do passado - São Paulo e Rio de Janeiro nos primórdios do cinema. São Paulo: Senac, 2003.
TRUSZ, Alice Dubina. Entre Lanternas Mágicas e Cinematógrafos: as origens do espetáculo cinematográfico em Porto Alegre (1861-1908). Porto Alegre: Terceiro nome/ Iniciativa cultural, 2010.
VIEIRA, João Luiz. Prefácio. In: BRANDÃO, Ryan. BRUM, Alessandra (orgs.). Histórias de cinemas de rua em Minas Gerais. Juiz de Fora: Editora UJFJ, 2021. pp. 6-10.
WILLEMS, Emilio. A aculturação dos alemães no Brasil. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1946.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bernardo Schmitt

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.