The dynamics of cinematic spectatorship in Mebêngôkre-Kayapó indigenous cinema
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v14n1.1233Keywords:
Indigenous cinema, Kayapó cinema, Ritual film, SpectatorshipAbstract
The Mebêngôkre-Kayapó Indigenous people, from the state of Pará, had their first experiences with the camera in the mid-1980s, when they appropriated it for visual and sound recordings of their own culture, thus reshaping certain perceptions of themselves. Since then, they have begun documenting daily life, traditional practices, rituals, and mobilizations from their own perspectives. Furthermore, whenever possible, they have collectively screened their footage within their communities, allowing viewers to express aesthetic judgments about the images they watch. This study aims to explore Mebêngôkre filmmaking by investigating the dynamics of cinematic spectatorship and self-representation in their images, emphasizing how these elements play a constructive role in the final outcome of their films. Spectatorial practices are discussed in relation to the cosmologies of this Brazilian Indigenous people, highlighting the potential of these relationships through reflections and interviews with Mebêngôkre filmmakers. Through this investigation, it is identified that the reception of these film recordings appears to contribute to the construction of a self-image, which is shaped by specific modes of address and spectatorial reading. The article seeks to contribute to the visibility of emerging discussions on spectatorship and reception in Brazilian Indigenous cinema.
Downloads
References
ARAÚJO, Juliano José de. Cineastas indígenas, documentário e autoetnografia: um estudo do projeto Vídeo nas Aldeias. Bragança Paulista: Margem da Palavra, 2019.
BANIWA, Gersem Luciano. Movimentos e políticas indígenas no Brasil contemporâneo. Revista Tellus, n. 12, p. 127-146, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.20435/tellus.v0i12.136. Acesso em: 6 set. 2024.
CAIXETA, Ruben. Cineastas indígenas e pensamento selvagem. Revista Devires, v. 5, n. 2, p. 98-125, 2008. Disponível em: https://bib44.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/article/view/308. Acesso em: 8 set. 2024.
COMANDUCCI, Carlo. The wayward spectator. 2015. Tese (Doutorado). University of Birmingham, Birmingham, 2015.
DEMARCHI, André; MADI DIAS, Diego. Vídeo-ritual: circuitos imagéticos e filmagens rituais entre os Mebêngôkre (Kayapó). Gesto, Imagem e Som – Revista de Antropologia, v. 3, n. 1, p. 38-62, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2018.142190. Acesso em: 28 ago. 2024.
DEMARCHI, André. Kukràdjà Nhipêjx: fazendo cultura: beleza, ritual e políticas da visualidade entre os Mebêngôkre-Kayapó. 2014. Tese (Doutorado), Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014.
ELLSWORTH, Elizabeth. Modo de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. pp. 8-76.
GIOVINE, Simone. [Entrevista concedida ao pesquisador Brener Neves]. WhatsApp: [Conversa com Simone Givone], junho de 2023. Arquivo pessoal.
GORDON, César. O valor da beleza: reflexões sobre uma economia estética entre os Xikrin (Mebêngôkre-Kayapó). Série Antropologia, v. 494, 2009.
JECUPÉ, Kaká Werá. A terra dos mil povos – História indígena do Brasil contada por um índio. 2ª ed. São Paulo: Peirópolis, 2020.
MADI DIAS, Diego. Filmar e guardar: reflexões sobre a “cultura” e imagem a partir do caso Mebêngokrê-Kayapó (PA). Revista Museologia e Patrimônio, v. 4, n. 1, p. 149-169, 2011. Disponível em:
MADI DIAS, Diego; DEMARCHI, André. A imagem cronicamente imperfeita: o corpo e a câmera entre os Mebêngôkre-Kayapó. Espaço Ameríndio, v. 7, n. 2, p. 147-171, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-6524.37505. Acesso em: 20 set. 2024.
MEBÊNGÔKRE, Bepkadjoiti. [Entrevista concedida ao pesquisador Brener Neves]. WhatsApp: [Conversa com Bepkadjoiti Mebêngôkre], fevereiro de 2024. Arquivo pessoal.
MEBÊNGÔKRE, Bepunu. [Entrevista concedida ao pesquisador Brener Neves]. WhatsApp: [Conversa com Bepunu Mebêngôkre], entre janeiro de 2024 e março de 2025. Arquivo pessoal.
MEBÊNGÔKRE, Beptemexti. [Entrevista concedida ao pesquisador Brener Neves]. WhatsApp: [Conversa com Beptemexti Mebêngôkre], abril de 2024. Arquivo pessoal.
MEMYBIJOK – a festa dos homens. Direção: Bepkadjoiti Mebêngôkre-Kayapó. Produção: Coletivo Beture Cineastas Mebêngôkre. Brasil, 2018. 19min., sonoro, colorido.
NEVES, Brener. O cinema indígena Kayapó e a relação corpo-câmera. 2022. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.
ODIN, Roger. Semio-pragmática e história: sobre o interesse do diálogo. Estudos de Cinema, v. 1, n. 1, 131-145, 1998.
ODIN, Roger. La question du public. Approche sémio-pragmatique. Réseaux – Communication – Technologie – Société, v. 18, n. 99, p. 49–72, 2000. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/reso_0751-7971_2000_num_18_99_2195. Acesso em: 18 dez. 2024.
ODIN, Roger. Filme documentário, leitura documentarizante. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, v. 39, n. 37, p. 10-30, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71238. Acesso em: 10 dez. 2024.
RIOS, Luis Henrique; PEREIRA, Renato; FROTA, Mônica. Mekáron Opoijoie. In: Caderno de Textos Antropologia Visual. Rio de Janeiro: Museu do Índio, 1987.
STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2000.
TURNER, Terence. Imagens desafiantes: a apropriação Kaiapó do vídeo. Revista de Antropologia, v. 36, p. 81-121, 1993. Disponível em: https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.1993.111390. Acesso em: 28 ago. 2024.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Revista Mana, v. 2, n. 2, p. 115-144, 1996. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/1421. Acesso em: 22 set. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Brener Neves Silva, Luiz Augusto Coimbra de Rezende Filho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.