The dynamics of cinematic spectatorship in Mebêngôkre-Kayapó indigenous cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v14n1.1233

Keywords:

Indigenous cinema, Kayapó cinema, Ritual film, Spectatorship

Abstract

The Mebêngôkre-Kayapó Indigenous people, from the state of Pará, had their first experiences with the camera in the mid-1980s, when they appropriated it for visual and sound recordings of their own culture, thus reshaping certain perceptions of themselves. Since then, they have begun documenting daily life, traditional practices, rituals, and mobilizations from their own perspectives. Furthermore, whenever possible, they have collectively screened their footage within their communities, allowing viewers to express aesthetic judgments about the images they watch. This study aims to explore Mebêngôkre filmmaking by investigating the dynamics of cinematic spectatorship and self-representation in their images, emphasizing how these elements play a constructive role in the final outcome of their films. Spectatorial practices are discussed in relation to the cosmologies of this Brazilian Indigenous people, highlighting the potential of these relationships through reflections and interviews with Mebêngôkre filmmakers. Through this investigation, it is identified that the reception of these film recordings appears to contribute to the construction of a self-image, which is shaped by specific modes of address and spectatorial reading. The article seeks to contribute to the visibility of emerging discussions on spectatorship and reception in Brazilian Indigenous cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Brener Neves Silva, Fluminense Federal University

Currently pursuing a PhD in the Graduate Program in Film and Audiovisual at the Fluminense Federal University (UFF).

Luiz Augusto Coimbra de Rezende Filho, Federal University of Rio de Janeiro

PhD in Communication and Culture from the Graduate Program at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). Professor at the NUTES Institute of Science and Health Education at UFRJ. CNPq Productivity Fellow (Level 2).

References

ARAÚJO, Juliano José de. Cineastas indígenas, documentário e autoetnografia: um estudo do projeto Vídeo nas Aldeias. Bragança Paulista: Margem da Palavra, 2019.

BANIWA, Gersem Luciano. Movimentos e políticas indígenas no Brasil contemporâneo. Revista Tellus, n. 12, p. 127-146, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.20435/tellus.v0i12.136. Acesso em: 6 set. 2024.

CAIXETA, Ruben. Cineastas indígenas e pensamento selvagem. Revista Devires, v. 5, n. 2, p. 98-125, 2008. Disponível em: https://bib44.fafich.ufmg.br/devires/index.php/Devires/article/view/308. Acesso em: 8 set. 2024.

COMANDUCCI, Carlo. The wayward spectator. 2015. Tese (Doutorado). University of Birmingham, Birmingham, 2015.

DEMARCHI, André; MADI DIAS, Diego. Vídeo-ritual: circuitos imagéticos e filmagens rituais entre os Mebêngôkre (Kayapó). Gesto, Imagem e Som – Revista de Antropologia, v. 3, n. 1, p. 38-62, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2525-3123.gis.2018.142190. Acesso em: 28 ago. 2024.

DEMARCHI, André. Kukràdjà Nhipêjx: fazendo cultura: beleza, ritual e políticas da visualidade entre os Mebêngôkre-Kayapó. 2014. Tese (Doutorado), Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014.

ELLSWORTH, Elizabeth. Modo de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Nunca fomos humanos: nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. pp. 8-76.

GIOVINE, Simone. [Entrevista concedida ao pesquisador Brener Neves]. WhatsApp: [Conversa com Simone Givone], junho de 2023. Arquivo pessoal.

GORDON, César. O valor da beleza: reflexões sobre uma economia estética entre os Xikrin (Mebêngôkre-Kayapó). Série Antropologia, v. 494, 2009.

JECUPÉ, Kaká Werá. A terra dos mil povos – História indígena do Brasil contada por um índio. 2ª ed. São Paulo: Peirópolis, 2020.

MADI DIAS, Diego. Filmar e guardar: reflexões sobre a “cultura” e imagem a partir do caso Mebêngokrê-Kayapó (PA). Revista Museologia e Patrimônio, v. 4, n. 1, p. 149-169, 2011. Disponível em:

MADI DIAS, Diego; DEMARCHI, André. A imagem cronicamente imperfeita: o corpo e a câmera entre os Mebêngôkre-Kayapó. Espaço Ameríndio, v. 7, n. 2, p. 147-171, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.22456/1982-6524.37505. Acesso em: 20 set. 2024.

MEBÊNGÔKRE, Bepkadjoiti. [Entrevista concedida ao pesquisador Brener Neves]. WhatsApp: [Conversa com Bepkadjoiti Mebêngôkre], fevereiro de 2024. Arquivo pessoal.

MEBÊNGÔKRE, Bepunu. [Entrevista concedida ao pesquisador Brener Neves]. WhatsApp: [Conversa com Bepunu Mebêngôkre], entre janeiro de 2024 e março de 2025. Arquivo pessoal.

MEBÊNGÔKRE, Beptemexti. [Entrevista concedida ao pesquisador Brener Neves]. WhatsApp: [Conversa com Beptemexti Mebêngôkre], abril de 2024. Arquivo pessoal.

MEMYBIJOK – a festa dos homens. Direção: Bepkadjoiti Mebêngôkre-Kayapó. Produção: Coletivo Beture Cineastas Mebêngôkre. Brasil, 2018. 19min., sonoro, colorido.

NEVES, Brener. O cinema indígena Kayapó e a relação corpo-câmera. 2022. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.

ODIN, Roger. Semio-pragmática e história: sobre o interesse do diálogo. Estudos de Cinema, v. 1, n. 1, 131-145, 1998.

ODIN, Roger. La question du public. Approche sémio-pragmatique. Réseaux – Communication – Technologie – Société, v. 18, n. 99, p. 49–72, 2000. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/reso_0751-7971_2000_num_18_99_2195. Acesso em: 18 dez. 2024.

ODIN, Roger. Filme documentário, leitura documentarizante. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, v. 39, n. 37, p. 10-30, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2012.71238. Acesso em: 10 dez. 2024.

RIOS, Luis Henrique; PEREIRA, Renato; FROTA, Mônica. Mekáron Opoijoie. In: Caderno de Textos Antropologia Visual. Rio de Janeiro: Museu do Índio, 1987.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2000.

TURNER, Terence. Imagens desafiantes: a apropriação Kaiapó do vídeo. Revista de Antropologia, v. 36, p. 81-121, 1993. Disponível em: https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.1993.111390. Acesso em: 28 ago. 2024.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Revista Mana, v. 2, n. 2, p. 115-144, 1996. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/1421. Acesso em: 22 set. 2024.

Published

2025-07-10

Issue

Section

Dossier