Elena’s life trajectory

Film narratives and discursive strategies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v14n1.1142

Keywords:

Petra Costa, Discourse, Autofiction, Life story

Abstract

This study analyzes the film Elena (2013), directed by Brazilian filmmaker Petra Costa, whose narrative focuses on the process of overcoming and assimilating the death of her sister, who committed suicide. The objective is to understand the discursive strategies developed to narrate, overcome and assimilate the represented trauma. In this direction, an interdisciplinary approach was carried out that covers the analysis of cinematographic language and discourse. The study methodology includes a) Critical Discourse Analysis (CDA), which offers the necessary tool to examine the life story, using words and their meanings; and b) film analysis, which investigates the formal resources of cinema. The analyses carried out reveal that the filmmaker uses memory accounts and documents to shape her identity, but also employs fictional strategies, especially when establishing parallels between Elena and Ophelia, the famous Shakespearean character. In this way, she ends up motivating the audience's commotion, with the purpose of generating emotions. Characteristics of the autofiction and film-essay genres are also identified in Elena. Furthermore, the unfolding of the trauma ends up affecting three characters, focusing on the mother, Petra herself and Elena, with the depressive process being what unites them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julia Drumond Cunha, Federal University of Minas Gerais

PhD candidate in the Graduate Program in Interdisciplinary Leisure Studies at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), Brazil.

Christianne Luce Gomes, Federal University of Minas Gerais

PhD in Education from the Federal University of Minas Gerais (UFMG) and full professor at the same university. Researcher at the Foundation for Research Support of the State of Minas Gerais (FAPEMIG) and the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq), Brazil.

References

ALMEIDA, Rafael de. Filme-ensaio: por uma estética do fragmento ou quando as imagens pensam. Intexto, Porto Alegre, n. 56, 2024. DOI: 10.19132/1807-8583.56.136459. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/136459. Acesso em: 23 jun. 2025.

BACHELARD, Gaston. A água e os sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 1989, p. 84

AUMONT, Jacques; MARIE, Michel. A análise do filme. 3 ed. Rio de Janeiro: Edições Texto e Grafia, 2013.

BALTAR, Mariana. Entre afetos e excessos – respostas de engajamento sensório-sentimental no documentário brasileiro contemporâneo. Rebeca: Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, v. 2, n. 2, pp. 60-85, 2013. Disponível em: https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/95. Acesso em: 18 jun. 2024.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristrin. A arte do cinema: uma introdução. Tradução de Roberta Gregoli. Campinas: Editora da USP, 2013.

COMOLLI, Jean-Louis. Sob o risco do real. In:______. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008, pp.169-178.

CRUZ, Adriano Charles. A identidade no documentário Elena. Rebeca: Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, v. 3, n. 1, pp. 1-16, 2014. Disponível em: https://rebeca.socine.org.br/1/article/view/157 . Acesso em: 18 jun. 2024.

CORRIGAN, Timothy. O filme-ensaio: desde Montaigne e depois de Marker. Campinas: Papirus, 2015.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Images malgré tout. Paris: Les Editions de Minuit. 2003.

FAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge: Polity, 1994.

FAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. Londres: Hodder Arnold, 1995.

FAIRCLOUGH, Norman. Critical language awareness. Nova York: Routledge, 2013.

FAIRCLOUGH, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: Editora da UnB, 2019.

HIDALGO, Luciana. Autoficção brasileira: influências francesas, indefinições teóricas. Alea: estudos neolatinos, v. 15, pp. 218-231, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-106X2013000100014. Acesso em: 23 jun. 2025.

MACHADO, Ida Lúcia. As duas vidas de uma transclasse. EID&A – Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Ilhéus, n. 19, v. 2, pp. 71-92, 2019. Disponível em: https://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/2436. Acesso em: 18 jun. 2024.

METZ, Christian. Linguagem e cinema. Tradução de Marilda Pereira. São Paulo: Perspectiva, 1980.

MILLION-LAJOINIE, Marie-Madeleine. Reconstruire son identité par le récit de vie. Paris : L’Harmattan, 2000.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). et al. . Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Editora Papirus, 2005.

SARMENTO, Rosemari. A narrativa na literatura e no cinema. Revista Verbo de Minas, Juiz de Fora, v. 8, n. 15, 2009, pp. 165-183. Disponível em: https://seer.uniacademia.edu.br/index.php/verboDeMinas/article/view/378/265. Acesso em: 23 jun. 2025.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. Narrar o trauma - a questão dos testemunhos de catástrofes históricas. Psicologia Clínica, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, 2008, pp. 65-82. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pc/a/5SBM8yKJG5TxK56Zv7FgDXS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jun. 2025.

SOARES, Leonardo Antonio. A análise do discurso fílmico sob a perspectiva textual-linguística e multimodal. Revista da ABRALIN, [S. l.], v. 20, n. 2, 2022. Disponível em: https://revista.abralin.org/index.php/abralin/article/view/1892. Acesso em: 23 jun. 2025.

OUVERNEY-KING, Jamylle Rebouças; MONTYSUMA, Marcos Fábio Freire. Intersecções metodológicas entre História Oral, Análise Crítica do Discurso, Gênero e Teorias Migratórias. In: Simpósio Internacional Sobre Interdisciplinaridade no Ensino, na Pesquisa e na Extensão–Região Sul, Santa Catarina, 2013, p. 23-25. Disponível em: https://www.academia.edu/download/32133355/D-OuverneyKing. Acesso em: 18 jun. 2024.

VELIQ, Fabiano. Variações sobre o mesmo tema: o conceito de pulsão de morte em Freud, Lacan e Žižek. Synesis, v. 15, n. 1, p. 392-412, 2023. Disponível em: https://seer.ucp.br/seer/index.php/synesis/article/view/2675. Acesso em: 23 jun. 2025.

VIEIRA, Erika Viviane Costa. Resistindo à clausura: a iconografia de Ofélia. Todas as Musas: Revista de Literatura e das Múltiplas Linguagens da Arte, v. 1, jan.-jul. 2010, pp. 81-98. Disponível em: https://www.academia.edu/download/64355734/02Erika_Viviane. Acesso em: 18 jun. 2024.

WILDFEUER, Janina. Film discourse interpretation: towards a new paradigm for multimodal film analysis. Nova York: Routledge, 2014.

YOUNG, Alan. Hamlet and the Visual Arts - 1709-1900. Newaer: University of Delaware Press; London: Associated University Press, 2002.

Published

2025-07-10

Issue

Section

General articles