The amplified fake

Sound resources in Orson Welles’ F for fake

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n2.994

Keywords:

Orson Welles, F for Fake, Sound thinking, Fake effects

Abstract

Based on the analysis of scenes from the film F for fake (1973) by Orson Welles, the text seeks to investigate the role of sound thinking in the creation of the atmosphere of artifice and fakery proposed by the film. Observing part of Welles’ artistic trajectory, the reflection emphasizes how sound thinking played a fundamental role in his works, from the remarkable radio performance War of the worlds (1938), culminating in the more experimental F for fake. Among the resources used by Welles in the sound composition of the film are the overlapping of voices and noises and the juxtaposition of sound fragments extracted from different scenes, composing a mosaic of sounds that acts in the creation of the multiple-layered atmosphere from which the film is built. The strategies used by Welles in F for fake indicate paths in the construction of what we call “fake effects”, a conceptual ramification of the notion of “presence effects” elaborated in the writings of Josette Ferál (2012). In addition, the text develops reflections on the fundamental role of sound design – as well as the insertion of moments of silence – in Welles’ works based on the theoretical support of Débora Opolski, Michel Chion and Jonathan Rosenbaum.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ines Bushatsky, University of São Paulo

PhD candidate in Performing Arts Pedagogy at the Department of Performing Arts, School of Communications and Arts, University of São Paulo (USP), Brazil.

References

BARRERA, Dulce Isabel Aguirre. Verdadero, falso, ficticio: Fraude (F for Fake, Orson Welles, 1973) y el problema de la verosimilitud documental, Revista Iberoamericana de Comunicación, n. 31, 2016, pp. 55-74.

BAZIN, André. Orson Welles. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

BUSHATSKY, Ines. Efeitos do falso na experiência artístico-pedagógica: da análise fílmica à criação cênica da peça B de Beatriz Silveira. In. PUPO, Maria Lúcia de Souza Barros; VELOSO, Verônica (orgs.). Pedagogia das Artes Cênicas: múltiplos olhares. v. 7. São Paulo: ECA-USP, 2022. Disponível em: https://www.livrosabertos.abcd.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/book/944. Acessoem: 02 dez. 2024.

CHION, Michel. A audiovisão: som e imagem no cinema. Lisboa: Edições Texto & Grafia, 2016.

CHION, Michel. The voice in cinema. Trad. Claudia Gorbman. Nova York: Columbia University Press, 1999.

CIAFARDO, Mariel. F de Ficción Una aproximación a F for Fake, de Orson Welles, Nimio, v. 8, set. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.24215/24691879e042. Acesso em: 02 dez. 2024.

DOANE, Mary Ann. A voz no cinema: a articulação de corpo e espaço. In. XAVIER, Ismail (org.). A experiência do cinema. Rio de Janeiro: Graal, 2003. pp. 457-475.

DOMÈNECH, Josep M. Català. El film-ensayo: la didáctica como una actividad subversiva, Archivos de la Filmoteca, n. 34, fev. 2000. pp. 78-97.

FÉRAL, Josette (org). Pratiques performatives: BodyRemix. Rennes: Presses Universitaires de Rennes; Québec: Presse de l’Université du Québec, 2012.

F FOR FAKE. Direção: Orson Welles, François Reichenbach, Gary Graver, Oja Kodar. Les Films de l'Astrophore. França; Irã e Alemanha Ocidental, 1973. 95 min, sonoro, colorido

KOLDOBSKY, Daniela. La paradoja del falsificador, Ética y Cine, v. 6, n. 1, 2016, pp. 23-31. Disponível em: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/14858. Acesso em: 02 dez. 2024.

LINS, Consuelo. O documentário entre a carta e o ensaio fílmico. In. SAMPAIO, Rafael; MOURÃO, Maria Dora (orgs.). Chris Marker: bricoleur multimídia. [Catálogo]. Rio de Janeiro: CCBB, 2009. pp. 34-39.

OPOLSKI, Débora Regina. O estilo da voz falada no cinema de ficção comercial: o verossímil da fala espontânea. In. Contemporanea – Revista de Comunicação e Cultura, v.16, n. 2, 2018. pp. 451-471. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/23038. Acesso em: 02 dez. 2024.

OPOLSKI, Débora Regina. Edição de diálogos no cinema: a fala cinematográfica como um elemento sonoro. Curitiba: UFPR, 2021.

PERETZ, Eyal. From the mark of Kane to the artistic signature: Orson Welles as self-portraitist, Res – Anthropology and aesthetics, The University of Chicago Press Journals, v. 73-74, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1086/711585. Acesso em: 02 dez. 2024.

ROSENBAUM, Jonathan. Sound Thinking, Film Comment, Film Society of Lincoln Center, v. 14, n. 5, 1978. pp. 38-40. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/43450984. Acesso em: 02 dez. 2024.

ROSENBAUM, Jonathan. On F FOR FAKE, Voyager, 1995. Disponível em: https://jonathanrosenbaum.net/2022/02/on-f-for-fake-1995-essay/. Acesso em: 02 dez. 2024.

ROSENBAUM, Jonathan. Discovering Orson Welles. Berkeley: University of California Press, 2007.

SIMEON, Sandrini. Efeitos de presença: estratégias do filme-teatro?, Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 3, 2017, pp. 573-600. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2237-266069703. Acesso em: 02 dez. 2024.

TULLY, Tim. The Sounds of Evil, Videography Magazine, jan. 1999. Disponível em: https://www.filmsound.org/murch/evil/. Acesso em: 02 dez. 2024.

VELOSO, Verônica. Percorrer a cidade a pé: ações teatrais e performativas no contexto urbano. Curitiba: Appris, 2021.

WEINRICHTER, Antonio. Un concepto fugitivo: notas sobre el film-ensayo. In. La forma que piensa: tentativas em torno al cine-ensayo. [Festival Internacional de Cine Documental de Navarra]. Pamplona: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra, 2007. pp. 18-49.

ZUNZUNEGUI, Santos. Orson Welles. Madri: Cátedra, 2005.

Published

2024-12-23

Issue

Section

General articles