An epic of terror in contemporary cinema

The Northman (2022) and the construction of atmosphere

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v13n1.937

Keywords:

Epic cinema, Horror, Robert Eggers, Drama

Abstract

This essay presents a critical reading of the film The Northman (2022) considering the characteristics of its genre (epic) in cinema and ways to redefine its codes, as well as the dialogues established with it. We propose that Robert Eggers' film accomplishes this through the construction of an atmosphere on horror. We also consider the dialogue with the history of drama as a way to contribute to this atmosphere by exploring some characters and characteristic moments of the terrifying pathos in drama (from the classical Greek period to Shakespeare), at the same time that the old archetypes are challenged with new developments of differentiated places of meaning for the characters.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Guilherme Comar Freza, São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho

Master in Literary Studies from São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Araraquara (SP), Brazil.

References

AUERBACH, Erich. Mimesis: a representação da realidade na literatura ocidental. Tradução de George Bernard Sperber. 7. ed. rev. e amp. São Paulo: Perspectiva, 2021.

ASTRUC, Alexandre. O que é a mise en scène? In: Cahiers du Cinéma, nº 100. Tradução de Matheus Cartaxo. Outubro/1959, p. 13-16. Disponível em: focorevistadecinema.com.br/FOCO4/miseenscene.htm. Acesso em: 22 jul. 2022.

BAKHTIN, Mikhail. Epos e romance: sobre a metodologia do estudo do romance. In: ______. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. Tradução de Aurora Bernardini F. et al. 5ª ed. São Paulo: UNESP-HUCITEC, 2002.

BAUDELAIRE, Charles. O pintor da vida moderna. In: ______. Poesia e Prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2006.

BLOOM, Harold. A angústia da influência: uma teoria da poesia. Rio de Janeiro: Imago, 1991.

BOTTING, Fred. Gothic. London; New York: Routledge, 1996.

BRAMESCO, Charles. Robert Eggers: ‘This is me trying to do Conan the Barbarian by way of Andrei Rublev’. [s.l.], 12 abr. 2022, Litte White Lies – revista. Disponível em: https://lwlies.com/interviews/robert-eggers-the-northman/. Acesso em: 14 fev. 2024.

BURKE, Edmund. Uma investigação filosófica sobre a origem de nossas ideias do sublime e do belo. Tradução de Enid Abreu. Campinas: Editora da UNICAMP, 2013.

CHESTERTON, Gilbert Keith. Ortodoxia. Tradução de Raul Martins e Mário Lucas Carbonera. Porto Alegre: Sociedade Chesterton Brasil, Instituto Hugo de São Vítor, 2021.

CONAN the barbarian. Direção: John Milius. Produção: Buzz Feitshans; Rafaela De Laurentiis. Universal Pictures; Dino De Laurentiis Company, 1982. 1 DVD, 129 min., son., color. Digital.

CORTÁZAR, Julio. Alguns aspectos do conto. In: Valise de Cronópio. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

KERMODE, Frank. The sense of an ending: studies in the theory of fiction. Oxford: Oxford University Press, 1967.

MCKEE, Robert. Story: substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Tradução de Chico Marés. Curitiba: Arte & Letra, 2006.

METZ, Christian. A significação no cinema. Tradução e posfácio de Jean-Claude Bernardet. São Paulo: Perspectiva, 1972.

POE, Edgar Allan. A filosofia da composição. In: ______. Edgar Allan Poe: medo classico: coletânea inédita de contos do autor. Tradução de Marcia Heloisa Amarante Gonçalves. 1ª ed. vol. 1. Rio de Janeiro: DarkSide Books, 2017.

PUNTER, David. Gothic Origins: The Haunting of the Text. In: ______. Gothic Pathologies: The Text, the Body and the Law. Basingstoke, UK: Macmillan, 1998.

SHAKESPEARE, William. Hamlet. Tradução de Péricles Eugênio da Silva Ramos. São Paulo: Abril Cultural, 1976.

______. Macbeth. In: ______. Romeu e Julieta; Macbeth; Otelo, o Mouro de Veneza. Tradução de Beatriz Viégas-Faria. São Paulo: Nova Cultural, 2003.

______. Titus Andronicus. In: DOVER WILSON, John (Ed.). The Cambridge Dover Wilson Shakespeare. 1ª ed. vol. 35. Cambridge, New York: Cambridge University Press, 1968.

THE NORTHMAN. Direção: Robert Eggers. Produção: Mark Huffam; Lars Knudsen (et al.). New Regency, 2022. 1 Blu-Ray, 137 min., son., color. Digital.

Published

2024-07-02

Issue

Section

Out of frame