Contemporary subaltern Brazilian cinema
Violence and subjectivities in Arábia and A vizinhança do tigre
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v12n1.924Keywords:
Brazilian cinema, Violence, Subalternities, Peripheral youthAbstract
The article dives into the constructions of violence and its connections with prison and drug dealing in Brazilian cinema produced in 2010, in a historical perspective with films about the theme realeased in the late 1990s and beginning of the 2000s. The chosen timeframe encompasses a reconfiguration in the places of speech in Brazilian cinema in the years of 2010, made possible by the changes in cultural policies and in the funding of cinema in the 2000s. From this reconfiguration, it is possible to identify a change in the look into the violence suffered in the poor parts of the country and in jail when compared with the movies produced during the Retomada and Post-Retomada periods in Brazilian cinema. Therefore, we elected Arábia (2017), by Affonso Uchoa and João Dumans, and A vizinhança do tigre (2014), by Affonso Uchoa, as main corpus of the compared analysis with Carandiru (2003), by Hector Babenco, and Noticias de uma guerra particular (1999), by João Moreira Salles and Kátia Lund. Targetting the historical parallel, we use the genealogical method elaborated by Michel Foucault (2016), which offers categories for the analysis inside and outside of the film, articulating the micro record of audiovisual work with its conditions of historical and political possibilities. Through the analysis of the films, we conclude that Arábia and A vizinhança do tigre untie themselves from the violence appeal given to the poor parts of the country in the decade before, showing, instead, the life strategies of the characters before the violent structuring of power, having the day to day struggle to survive and the chance to dream about other possible worlds as the central theme of the films.
Downloads
References
A VIZINHANÇA DO TIGRE. Direção: Affonso Uchoa. Produção: Thiago Macêdo Correia. Contagem (MG): Vasto Mundo, 2014. (95 min), son., color., digital.
ALVIM, Luíza Beatriz. Relações entre o audível e o visível no cinema: o caso de Arábia. In: Anais de Textos Completos do XXIII Encontro SOCINE [recurso eletrônico], São Paulo: SOCINE, 2020. p. 748-753.
ÁRABIA. Direção: Affonso Uchoa e João Dumans. Produção: Vitor Graize, Thiago Macêdo Correia. Contagem (MG): Katásia Filmes, 2017. (96 min), son., color., digital.
BENTES, Ivana. Sertões e favelas no cinema brasileiro contemporâneo: estética e cosmética da fome. In: ALCEU, Rio de Janeiro, v. 8, n. 15, p. 242-255, jul. 2007. Disponível em: http://revistaalceu-acervo.com.puc-rio.br/media/Alceu_n15_Bentes.pdf. Acesso em: 02 mai. 2023.
BHABHA, Homi. DissemiNação. In: BHABHA, Homi. O local da Cultura. Tradução: Myriam Ávila, Eliana Lourenço Reis, Gláucia Renate Gonçalves. 1. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998. p. 198-238.
BLANCHOT, Maurice. Foucault como o imagino. Tradução: Miguel Serras Pereira, Ana Luísa Faria. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 1987.
CARANDIRU. Direção: Hector Babenco. Produção: Hector Babenco, Flávio Ramos Tambellini, Fabiano Gullane. Rio de Janeiro:
GloboFilmes, 2003. (145 min), son., color., digital.
CARNEIRO, Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001465832 . Acesso em: 08 set. 2022.
DELEUZE, Gilles. As dobras ou o lado de dentro do pensamento (subjetivação). In: DELEUZE, Gilles. Foucault. Tradução: Renato Janine Ribeiro. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 2013. p. 78-100.
DERRIDA, Jacques. Rastro e arquivo, imagem e arte. In: MICHAUD, Ginette; MASÓ, Joana; BASSAS, Javier. Pensar em não ver: escritos sobre as artes do visível (1979-2004). Tradução: Marcelo Jacques de Moraes. 1. ed. Florianópolis: Editora UFSC, 2012. p.96-144.
FLORES, Luís. Mil e uma noites na cidade industrial. Significação, São Paulo, v. 47, n. 53, p. 90-109, mai. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2020.162175. Acesso em: 02 mai. 2023.
FOUCAULT, Michel. A verdade e as formas jurídicas. Tradução: Roberto Machado, Eduardo Morais. 3. ed. Rio de Janeiro: Nau Editora, 2003.
______. AULA DE 17 DE MARÇO DE 1976. In: FOUCAULT, Michel. Em defesa da Sociedade. Tradução: Maria Ermantina Galvão. 1. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005. p. 285-316.
______. O corpo utópico, as heterotopias. Tradução: Salma Tannus Muchail. 1. ed. São Paulo: n-1 Edições, 2013.
______. Nietzsche, a genealogia e a história. In: FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Tradução: Roberto Machado. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016. p. 07-34.
FREITAS, Kênia. Movimentos fabulares. In: Cinema brasileiro anos 2010: 10 olhares, São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.10olhares.com/olhar-7-kênia-freitas. Acesso em: 09 set. 2022.
GUIMARÃES, César. Na vizinhança do tigre: lá onde a vida é prisioneira. Revista ECO-PÓS, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, p. 16-31, jul. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.29146/eco-pos.v20i2.12491. Acesso em: 02 mai. 2023.
HAMBURGER, Esther; MORAN, Patricia. Quebrada? Cinema e vídeo e lutas sociais. São Paulo: Pró-Reitoria de Cultura e Extensão Universitária – USP, 2014.
IKEDA, Marcelo. O “cinema de garagem”, provisoriamente: notas sobre o contexto de renovação do cinema brasileiro a partir da virada do século. ANIKI, Lisboa, v. 5, n. 2, p. 457-479, jul. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.14591/aniki.v5n2.394. Acesso em: 28 mai. 2021.
LOPES, Denilson. No coração do mundo: Paisagens transculturais. [S. l.]: Rocco Digital, 2014.
MOMBAÇA, Jota. Rumo a uma redistribuição desobediente de gênero e anticolonial da violência. In: MOMBAÇA, Jota. Não vão nos matar agora. 1. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2021. p. 63-84.
NOTÍCIAS DE UMA GUERRA PARTICULAR. Direção: João Moreira Salles e Kátia Lund. Produção: Raquel Freire. Rio de Janeiro: Videofilmes, 1999. (57 min), son., color.
OLIVEIRA, Janaina. Cotidiano singular. In: Cinema brasileiro anos 2010: 10 olhares, São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.10olhares.com/olhar-6-jana%C3%ADna-oliveira. Acesso em: 28 mai. 2021.
ORICCHIO, Luiz. Cinema de novo: Um balanço crítico da retomada. 1. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2003.
RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala?. In: RIBEIRO, Djamila. Lugar de fala. 1.ed. São Paulo: Sueli Carneiro/Pólen, 2019. p. 53-80.
SANTIAGO, Silviano. (Org). Glossário Derrida. Rio de Janeiro: F. Alves, 1976.
SOUTO, Mariana. Por um cinema comparado: inventários, coleções e séries. In: SOUTO, Mariana. Infiltrados e Invasores: uma perspectiva comparada sobre relações de classe no cinema brasileiro. 1. ed. Salvador: EDUFBA, 2019. p. 29-50.
SPIVAK, Gayatri. Pode o subalterno falar?. Tradução: Sandra Regina Goulart Almeida. 1. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
UCHOA, Affonso. Entrevista com Affonso Uchoa (A vizinhança do tigre). In: 9ª Mostra de cinema e Direitos Humanos no Hemisfério Sul, Brasília / Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2014.
VALENTE, Eduardo. Cinema brasileiro, anos 2010: Uma questão de olhar. In: Cinema brasileiro anos 2010: 10 olhares, São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.10olhares.com/editorial-cont. Acesso em: 28 mai. 2021.
VENANZONI, Thiago. Diversidade e Democratização no Cinema e no Audiovisual Brasileiro: Um Panorama de 2001 a 2021. Novos Olhares, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 88-100, jul. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-7714.no.2021.190170. Acesso em: 02 mai. 2023.
XAVIER, Ismail. Prefácio. In: ORICCHIO, Luiz. Cinema de novo: Um balanço crítico da retomada. 1. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2003. p. 11-20.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Caio Olympio da Rocha, Mauricio Matos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.