After the loss of the world
Taste of Cherry and the emergency conditions of contemporary cinema
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v12n1.918Keywords:
Kiarostami, Slow cinema, Mannerism, Contemporary cinemaAbstract
This article intends to elaborate some hypotheses about the conditions of emergence of contemporary cinema (post-1980), based on a scene from Abbas Kiarostami's Taste of Cherry (1997). Firstly, we will develop the concept of 'rupture of man and the world', elaborated by Gilles Deleuze in Cinema 2 – The Time-Image. Then, we will recover the notion of cinematic 'mannerism', developed in the 1980s by Serge Daney and other authors, to show how, in this context, the problem identified by Deleuze finds a new point of exhaustion. Finally, we will return to Kiarostami's movie, to note the response of minimalist cinema or cinema of slowness to the 'loss of the world'.
Downloads
References
A AVENTURA. Direção: Michelangelo Antonioni. Itália: 1960. 145 min. Título original: L’avventura.
AMOR. Direção: Michael Haneke. França: 2012. 126 min. Título original: Amour.
ASSAYAS, Olivier. Robbe-Grillet et le manièrisme. Cahiers du Cinéma, n. 370, p. 32-34, 1985.
BADIOU, Alain. Première année. Le nihilisme contemporain. In: BADIOU, Alain. Images du Temps Présent. 2001-2004. Paris: Fayard, 2014.
BATMAN. Direção: Tim Burton. EUA: 1989. 126 min.
BERGALA, Alain. D’une certe manière. Cahiers du Cinéma, n. 370, p. 11-15, 1985.
BLOW UP. Direção: Michelangelo Antonioni. Reino Unido: 1966. 111 min.
BOM TRABALHO. Direção: Claire Denis. França: 1999. 90 min. Título original: Beau travail.
CHION, Michel. Le cinéma infatué. Cahiers du Cinéma, n. 370, p. 28-31, 1985.
CRIMES DO FUTURO. Direção: David Cronenberg. EUA: 2022. 107 min. Título original: Crimes of the future.
DANEY, Serge. Sur ‘Salador’ (Cinéma et publicité). In: DANEY, Serge. La Rampe – Cahier Critique 1970-1982, 17-28. Paris: Cahiers du Cinéma, Gallimard, 1983.
______. Devant la Recrudescence des Vols de Sacs à Main. Lyon: Aléas, 1991.
DELEUZE, Gilles. La Logique du Sens. Paris: Minuit, 1969.
______. Cinema 1 – L’image-mouvement. Paris: Minuit, 1983.
______. Cinéma / Pensée – Octobre 1984 Juin 1985, aula 69, 13 dez. 1984. Disponível em: http://www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=370. Acesso em: 08 fev. 2023.
______. Cinema 2 – L’image-temps. Paris: Minuit, 1985.
______. Cinéma / Pensée – Octobre 1984 Juin 1985, aula 91, 04 jun. 1985. Disponível em: http://www2.univ-paris8.fr/deleuze/article.php3?id_article=87. Acesso em: 08 fev. 2023.
______. Pourparlers. 1972-1990. Paris: Minuit, 1990.
ELEFANTE. Direção: Gus van Sant. EUA: 2003. 81 min. Título original: Elephant.
EUROPA ‘51. Direção: Roberto Rossellini. Itália: 1952. 113 min.
GOSTO DE CEREJA. Direção: Abbas Kiarostami. Irã: 1997. 95 min. Título original: Ta’m e guilass.
I WANT TO GO HOME. Direção: Alain Resnais. França: 1989. 100 min.
JEANNE DIELMAN, 23, QUAI DU COMMERCE, 1080 BRUXELLES Direção: Chantal Akerman. Bélgica: 1975. 201 min.
JAPÃO. Direção: Carlos Reygadas. México: 2002. 130 min. Título original: Japón.
LALANNE, Jean-Marc. C’est quoi ce plan?. Cahiers du Cinéma, n. 569, p. 26-27, 2002.
MELLIER, Denis. Degrés de la citation. Manièrisme et référence. In: CAMPAN, Véronique; MENEGALDO, Gilles (Orgs.). Du Manièrisme au Cinéma. Poitiers: La Licorne, 2003.
NO QUARTO DA VANDA. Direção: Pedro Costa. Portugal: 2000. 159 min.
O PASSO SUSPENSO DA CEGONHA. Direção: Theo Angelopoulos. Grécia: 1991. 143 min. Título original: To Météoro vima tou pelargou.
OLIVEIRA JUNIOR, Luis Carlos. Do maneirismo ao ‘fim da mise em scène’. In: OLIVEIRA JUNIOR, Luis Carlos. O Cinema de Fluxo e a Mise en Scène. 2010. Dissertação (Mestrado em Meios e Processos Audiovisuais) – Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010. p. 72-101.
PARIS, TEXAS. Direção: Wim Wenders. EUA: 1984. 157 min.
RIVETTE, Jacques. Nous ne sommes plus innocentes. In: Ciné-Club du Quartier Latin. Bulletin Intérieur du Ciné-Club du Quartier Latin, 1950. Disponível em: http://enculture.free.fr/viewtopic.php?t=919&sid=f84f41f0770d891a38a4e3f7a53c9b5d. Acesso em: 09 fev. 2023.
SABOURAUD, Frédéric. Abbas Kiarostami. Le cinéma revisité. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2010.
STROMBOLI. Direção: Roberto Rossellini. Itália: 1950. 107 min.
TIO BOONMEE, QUE PODE RECORDAR SUAS VIDAS PASSADAS. Direção: Apichatpong Weerasethakul. Tailândia: 2010. 114 min. Título original: Lung Bunmi Raluek Chat.
UMBERTO D. Direção: Vittorio de Sica. Itália: 1952. 80 min.
VIAGEM À ITÁLIA. Direção: Roberto Rossellini. Itália: 1954. 75 min. Título original: Viaggio in Italia.
VIDEODROME. Direção: David Cronenberg. EUA: 1983. 87 min.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Eduardo Brandão Pinto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.