The woman king
A critical reading from a countercolonial perspective
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v14n1.1170Keywords:
Critical reading, The Woman King, Countercolonial, AfrocentricityAbstract
The objective of this article is to carry out a critical reading of the work The woman king (2022). Methodologically, to think about the reality of African women in this film, we have based on Afro-centered theories, such as the theory of the Nigerian researcher Oyèrónkẹ́ Oyěwùmí, and decolonial epistemologies. The film tells the story of the agodjié, a female army that maintained unique influence in the African kingdom of Dahomey. The study in focus is a product of the Cine Sankofa, a extension project carried out in 2023 by the Academic League of Ethnic-Racial Relations (LARER – Sankofa), at the Federal University of Triângulo Mineiro (UFTM) in Minas Gerais. The critical reading of this film reveals the following results: 1) the role of the African woman represented in the film corresponds to the recovery of the pre-colonial conception of power; 2) the film can assist in the process of recovering African memory by presenting important elements of agency and power of the African people. The historical erasure of the potential of African people, in the colonial process, could only be established with the epistemicide of African ancestral knowledge. In this sense, the film contributes to the Afro-centric perspective, as it offers elements for African people in the diaspora to reposition themselves as subjects of their own history and as agents of power. Finally, the work can be considered an important element of cinema for the subjective decolonization of African people in the diaspora, especially black women.
Downloads
References
A MULHER Rei. Direção: Gina Prince-Bythewood. Produção: TrisStar Pictures e outras. Estados Unidos, 2022. 142 min., sonoro, colorido.
ABUD, Marcelo. O que é contracolonial e qual a diferença em relação ao pensamento decolonial?. Instituto Claro [Educação], 24 mar. 2023. Disponível em: https://www.institutoclaro.org.br/educacao/nossas-novidades/podcasts/o-que-e-contra-colonial-e-qual-a-diferenca-em-relacao-ao-pensamento-decolonial/. Acesso em: 26 jul. 2023.
ARAÚJO, Ana Lucia; SILVA JÚNIOR, Carlos Francisco. A Mulher Rei: Agodjié, Daomé e o tráfico atlântico de africanos escravizados. Afro-Ásia, n. 66, p. 746-754, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.9771/aa.v0i66.52099. Acesso em: 23 jun. 2025.
ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: notas sobre uma posição disciplinar. In: NASCIMENTO, Elisa Larkin (org). Afrocentricidade: uma abordagem epistemológica inovadora. São Paulo: Editora Selo Negro, 2009, pp. 93-110.
AUMONT, Jacques. (org.) A estética do filme. Campinas: Papirus, 2009.
BOCANERA, Natália. A Mulher Rei: reescrevendo narrativas, rumo à colonização reversa. Portal Geledés, 27 out. 2022. Disponível em: https://www.geledes.org.br/a-mulher-rei-reescrevendo-narrativas-rumo-a-colonizacao-reversa/. Acesso em: 22 jun. 2025.
CANDIDO, Marcia Rangel; FERES JÚNIOR, João. Representação e estereótipos de mulheres negras no cinema brasileiro. Revista Estudos Feministas, v. 27, n. 2, p. e54549, 2019.
CARVALHO, Tatiana. Crítica | A Mulher Rei (The Woman King) [2022]. Cinematologia, 22 set. 2022. Disponível em: https://cinematologia.com.br/cine/critica-a-mulher-rei-the-woman-king-2022/. Acesso em: 23 jun. 2025.
CARVALHO, Larissa. Um convite ao encontro com a ancestralidade em The Woman King. Negrê, 21 out. 2022. Disponível em: https://negre.com.br/um-convite-ao-encontro-com-a-ancestralidade-em-the-woman-king/. Acesso em: 23 jun. 2025.
CHAVEIRO, Maylla Monnik. Rodrigues de Sousa. Cabelos crespos em movimento(s): infância e relações étnico-raciais. 2020.Tese (doutorado), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020.
CHAVEIRO, Maylla Monnik Rodrigues de Sousa. Psicologia Clínica Africana: teoria e prática. 1. ed. São Paulo: Editora Dialética, 2024.
DAMES, Cibonay R. Claiming the Crown – The agency and fandom of “The Woman King”. 2024. Tese (Doutorado). Liberty University, Lynchburg, 2024.
DIOP, Cheikh Anta. Civilization or barbarism: an authentic Anthropology. Tradução de Yaa-Lengi Meema Ngemi. Brooklyn: Lawrence Hill Books, 1991.
DOVE, Nah. Mulherismo Africana – uma teoria afrocêntrica. Tradução de Wellington Agudá. Jornal de Estudos Negros, v. 28, n. 5, maio 1998, p. 1-26.
GLISSANT, Édouard; COSTA, Kélia Prado; GROKE, Henrique de Toledo. Pela opacidade. Revista Criação & Crítica, São Paulo, n. 1, p. 53-55, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1984-1124.v0i1p53-55. Acesso em: 23 jun. 2025.
GOMES, Nilma Lino. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, p. 75-85, ago. 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200006. Acesso em: 23 jun. 2025.
GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro e a intelectualidade negra descolonizando os currículos. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson, GROSFOGUEL, Ramón (orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. p. 223-247.
HALL, Stuart. Representation: cultural representations and signifying practices. London: The Open University, 1997.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Tradução por Daniel Miranda e William Oliveira. Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio: Apicuri, 2016.
HOOKS, Bell. Ain’t I a woman: black women and feminism. Londres: Routledge, 1981.
HOOKS, Bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Ed. Elefante, 2019.
HUDSON-WEEMS, Cleonora. Africana womanism: reclaiming ourselves. Troy, Ml: Bedford, 1993.
HUPPES, Ivete. Melodrama: o gênero e sua permanência. Cotia: Ateliê Editorial. 2000.
LARER – Sankofa. Liga Acadêmica de Relações Étinico-Raciais, Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). 1º Cine Sankofa. Uberaba, 08 dez. 2023. Instagram: @larer.uftm. Disponível em: https://www.instagram.com/p/C0ma6fcOsoG/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA== . Acesso em: 15 dez. 2023.
LEAL, Natacha Simei. et al. Das confluências, cosmologias e contra-colonizações. Uma conversa com Nego Bispo. Revista EntreRios do Programa de Pós-Graduação em Antropologia, v. 2, n. 1, p. 73-84, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/entrerios/article/view/5236. Acesso em: 23 jun. 2025.
LETHO. Boss Moves: Thuso Mbedu Becomes L’Oréal Paris Ambassador. Zoom [South Africa]. 29 maio 2023. Disponível em: https://zoomsouthafrica.com/boss-moves-thuso-mbedu-becomes-loreal-paris-ambassador/. Acesso em: 23 jun. 2025.
LODY, Raul Giovanni da Motta. Cabelos de axé: identidade e resistência. São Paulo: Senac, 2004.
MBEMBE, Achille. Sair da Grande Noite: ensaio sobre a África descolonizada. Portugal: Edições Pedago, 2014.
NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2009.
NASCIMENTO, Abdias. O quilombismo: documentos de uma militância pan-africanista. Petrópolis: Vozes, 1980.
OBOT, Charles; OBONG, Ubong Andem. Narratology in Gina Prince-Bythewood’s Film, The Woman King. QISTINA: Jurnal Multidisiplin Indonesia, v.2, n. 1, p. 1-14, jun. 2023. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Ubong-Obong/publication/371178588_Narratology_in_Gina_Prince-Bythewood's_Film_The_Woman_King/.
OLIVEIRA, Eduardo de. Filosofia da ancestralidade: corpo e mito na Filosofia da Educação Brasileira. Curitiba: Editora Gráfica Popular, 2007.
OLIVEIRA, Fernanda Chamarelli de. Formas de representação das candaces na cultura material em Kush (I AEC e I EC). NEARCO - Revista Eletrônica de Antiguidade e Medievo, v. 12, n. 2, p. 89-115, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/nearco/article/view/56683/pdf. Acesso em: 23 jun. 2025.
OYĚWÙMÍ, Oyèrónké. A invenção das mulheres: construindo um sentido africano para os discursos ocidentais de gênero. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2021.
PENAFRIA, Manuela. Análise de filmes - conceitos e metodologia (s). In: VI Congresso
Sopcom. 2009. p. 1-11. Disponível em: https://bocc.ubi.pt/pag/bocc-penafria-analise.pdf Acesso em: 01 de novembro de 2023.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 227-278.
RAHMA, Nabillah Unzila. The representation of Nanisca and Izogie’s struggles for liberal feminism in The Woman King film. 2023. Tese (Doutorado). Universitas Islam Sultan Agung, Semarang, 2023.
RATTS, Alex; NASCIMENTO, Elisa Larkin (orgs.). Beatriz Nascimento: quilombo, comunidade e utopia. São Paulo: Editora Imprensa Oficial, 2018.
SANTOS, Antônio Bispo. Somos da terra. Piseagrama, Belo Horizonte, n. 12, p. 44-51, ago. 2018. Disponível em: https://piseagrama.org/artigos/somos-da-terra/. Acesso em: 23 jun. 2025.
SANTOS, Antônio Bispo. A terra dá, a terra quer. Rio de Janeiro: Ubu Editora; 2023.
SILVA, Priscila Aquino. Cinema e história: o imaginário norte americano através de Hollywood. Revista Cantareira, n. 5, 2004. Disponível em: https://periodicos.uff.br/cantareira/article/view/27801. Acesso em: 23 jun. 2025.
SIQUEIRA, Márcio André Padrão. A desconstrução do fanfiction – a resistência e mediação na cultura de massa. 2008. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2008.
TREVIZAN, Zizi. O leitor e o diálogo dos signos. São Paulo: Cliper, 2002.
XAVIER, Ismail. O olhar e a cena: melodrama, Hollywood, Cinema Novo, Nelson Rodrigues. São Paulo: Cosac Naify, 2003.
ZACHARY, Brandon. “The Woman King: Jénel Stevens Dishes on Empowering Fight Choreography”. CBR, 23 set. 2022. Disponível em: https://www.cbr.com/the-woman-king-jenel-stevens-interview/. Acesso em: 23 jun. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maylla Monnik Rodrigues de Sousa Chaveiro, Carine Campos Santos , Ryan Lopes de Freitas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.