Conversation with Mariana Souto
Comparative methods for filmic studies and the domestic labour on cinema
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v14n1.1148Keywords:
Comparative cinema, Filmic constellations, Domestic labor, Latin-american CinemaAbstract
In this conversation with Mariana Souto, we talk about comparative methods for film studies, including inventory, filmic constellations and visual motif. In addition, we discuss films that deal with class relations, especially those involving the presence of domestic workers, such as Aquarius (Kleber Mendonça Filho, 2015), The Second Mother (Anna Muylaert, 2015) and The Headless Woman (Lucrecia Martel, 2008), to reflect on how some aesthetic standards still stem from the same imaginary that reproduces a hierarchy of power between social classes. The proposal was not to limit ourselves to the question-answer scheme, but to let the films pass through the conversation, allowing a discussion about them as well.
Downloads
References
A MULHER sem cabeça. Direção: Lucrecia Martel. Produção: El Deseo, Aqua Films e Teodora Film. Argentina, 2008, 87 min., sonoro, colorido.
AS BOAS maneiras. Direção: Juliana Rojas e Marco Dutra. Produção: Good Fortune Films, Urban Factory, Dezenove Som e Imagens e Globo Filmes. Brasil, 2017. 135 min., sonoro, colorido
AQUARIUS. Direção: Kleber Mendonça Filho. Produção: CinemaScópio Produções. Brasil, 2016, 146 min., sonoro, colorido.
BHATTACHARYA, Tithi. O que é a teoria da reprodução social? Traduzido por Maíra Mee Silva. Revista Outubro, n. 32. pp. 99-113, 2019. Disponível em: https://outubrorevista.com.br/o-que-e-a-teoria-da-reproducao-social/. Acesso em: 2 jul. 2025.
COMOLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Organizado por César Guimarães e Ruben Caixeta. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
DIDI-HUBERMAN, George. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.
O SOM ao redor. Direção: Kleber Mendonça Filho. Produção: Hubert Bals Fund e CinemaScópio. Brasil, 2012. 131 min., sonoro, colorido.
QUE HORAS ela volta? Anna Muylaert: África Filmes, Globo Filmes e Gullane, 2015. 112 min., sonoro, colorido.
ROMA. Direção: Alfonso Cuarón. Produção: Participant Media e Esperanto Filmoj. México, 2018. 135 min.), sonoro, colorido.
ROMANCE de empregada. Direção: Bruno Barreto. Produção: Embrafilme. Brasil, 1988. 90 min., sonoro, colorido.
SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. Campinas: Editora da Unicamp, 2012.
SOUTO, Mariana. Inflitrados e Invasores: uma perspectiva comparada sobre relações de classe no cinema brasileiro. Salvador: Edufba, 2019.
SOUTO, Mariana. Constelações fílmicas: um método comparatista no cinema. Galáxia (São Paulo), n. 45, pp. 153–165, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/44673. Acesso em: 29 jun. 2025.
SOUTO, Mariana. Constelação e motivo visual: a piscina vazia no cinema brasileiro. In: XXIV Encontro da SOCINE, 2021, formato remoto. Disponível em: https://associado.socine.org.br/anais/2021/21453/mariana_souto/constelacao_e_motivo_visual_a_piscina_vazia_no_cinema_brasileiro. Acesso em: 6 jul. 2024.
SOUTO, Mariana. Romance de Empregada. Cine Humberto Mauro Mais. 19 ago. 2023. Disponível em: https://www.cinehumbertomauromais.com/post/romance-da-empregada. Acesso em: 6 jul. 2024.
VERAS, Pedro Figueiredo. Desvios de olhar: as aparições de figurantes no Cinema Novo. 2017. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lígia Maciel Ferraz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.