Conversation with Mariana Souto

Comparative methods for filmic studies and the domestic labour on cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v14n1.1148

Keywords:

Comparative cinema, Filmic constellations, Domestic labor, Latin-american Cinema

Abstract

In this conversation with Mariana Souto, we talk about comparative methods for film studies, including inventory, filmic constellations and visual motif. In addition, we discuss films that deal with class relations, especially those involving the presence of domestic workers, such as Aquarius (Kleber Mendonça Filho, 2015), The Second Mother (Anna Muylaert, 2015) and The Headless Woman (Lucrecia Martel, 2008), to reflect on how some aesthetic standards still stem from the same imaginary that reproduces a hierarchy of power between social classes. The proposal was not to limit ourselves to the question-answer scheme, but to let the films pass through the conversation, allowing a discussion about them as well.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lígia Maciel Ferraz, University of Beira Interior

PhD candidate in Media Arts at the University of Beira Interior (UBI). Member of iA* – Arts Research (UBI) and AfectaLab – Laboratory for Shared Research and Creation (UBI), Portugal.

References

A MULHER sem cabeça. Direção: Lucrecia Martel. Produção: El Deseo, Aqua Films e Teodora Film. Argentina, 2008, 87 min., sonoro, colorido.

AS BOAS maneiras. Direção: Juliana Rojas e Marco Dutra. Produção: Good Fortune Films, Urban Factory, Dezenove Som e Imagens e Globo Filmes. Brasil, 2017. 135 min., sonoro, colorido

AQUARIUS. Direção: Kleber Mendonça Filho. Produção: CinemaScópio Produções. Brasil, 2016, 146 min., sonoro, colorido.

BHATTACHARYA, Tithi. O que é a teoria da reprodução social? Traduzido por Maíra Mee Silva. Revista Outubro, n. 32. pp. 99-113, 2019. Disponível em: https://outubrorevista.com.br/o-que-e-a-teoria-da-reproducao-social/. Acesso em: 2 jul. 2025.

COMOLI, Jean-Louis. Ver e poder: a inocência perdida: cinema, televisão, ficção, documentário. Organizado por César Guimarães e Ruben Caixeta. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

DIDI-HUBERMAN, George. Que emoção! Que emoção? São Paulo: Editora 34, 2016.

O SOM ao redor. Direção: Kleber Mendonça Filho. Produção: Hubert Bals Fund e CinemaScópio. Brasil, 2012. 131 min., sonoro, colorido.

QUE HORAS ela volta? Anna Muylaert: África Filmes, Globo Filmes e Gullane, 2015. 112 min., sonoro, colorido.

ROMA. Direção: Alfonso Cuarón. Produção: Participant Media e Esperanto Filmoj. México, 2018. 135 min.), sonoro, colorido.

ROMANCE de empregada. Direção: Bruno Barreto. Produção: Embrafilme. Brasil, 1988. 90 min., sonoro, colorido.

SAMAIN, Etienne. Como pensam as imagens. Campinas: Editora da Unicamp, 2012.

SOUTO, Mariana. Inflitrados e Invasores: uma perspectiva comparada sobre relações de classe no cinema brasileiro. Salvador: Edufba, 2019.

SOUTO, Mariana. Constelações fílmicas: um método comparatista no cinema. Galáxia (São Paulo), n. 45, pp. 153–165, 2020. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/44673. Acesso em: 29 jun. 2025.

SOUTO, Mariana. Constelação e motivo visual: a piscina vazia no cinema brasileiro. In: XXIV Encontro da SOCINE, 2021, formato remoto. Disponível em: https://associado.socine.org.br/anais/2021/21453/mariana_souto/constelacao_e_motivo_visual_a_piscina_vazia_no_cinema_brasileiro. Acesso em: 6 jul. 2024.

SOUTO, Mariana. Romance de Empregada. Cine Humberto Mauro Mais. 19 ago. 2023. Disponível em: https://www.cinehumbertomauromais.com/post/romance-da-empregada. Acesso em: 6 jul. 2024.

VERAS, Pedro Figueiredo. Desvios de olhar: as aparições de figurantes no Cinema Novo. 2017. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017.

Published

2025-07-10

Issue

Section

Interviews