Divisions and confrontations of the Brazilian cinematographic field in times of Ancine (2006-2017)
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v12n1.919Keywords:
Brazilian Cinema, Film Directors, State, Pierre BourdieuAbstract
The article proposes a mapping of the divisions of the Brazilian cinematographic milieu between 2006 and 2017, based on theoretical assumptions linked to the thought of Pierre Bourdieu, with emphasis on the concept of field. The period was one of intense action by Ancine (Agência Nacional de Cinema) – whose director-president was Manoel Rangel –, which resulted in a strong growth in film production in the country, as well as the incorporation into the activity of social groups, previously little or not at all represented. Starting from a perspective that favors feature film directors, the aim is to understand the logic that governed the conflicts in the cinematographic field. The proposed working hypothesis is that the field was divided into four groups during the period: a) Commercial Cinema; b) Author Cinema; c) Avant-garde Cinema; d) Identity Struggles Cinema. Conflicts between groups araise due to both symbolic objectives, linked to recognition within the field itself and outside it, as well as political objectives, linked to the maintenance or expansion of production conditions, especially through influence with the state apparatus – given that the Brazilian cinema as a whole is extremely dependent on the State.
Downloads
References
ANCINE – AGÊNCIA NACIONAL DO CINEMA (Brasil). Informe de acompanhamento do mercado – Filmes e bilheterias – Resultados 2011. Rio de Janeiro: Ancine, 2012. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/informe_filmesbilheterias_2011.pdf. Acesso em: 5 jun. 2021.
______. Relatório anual – Distribuição em salas – 2007. Rio de Janeiro: Ancine, 2015. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/cinema/arquivos-pdf/relatorio-anual-distribuicao-em-salas-2007.pdf. Acesso em: 7 mai. 2021.
______. Anuário estatístico do cinema brasileiro – 2017. Rio de Janeiro: Ancine, 2017. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/anuario_2017.pdf. Acesso em: 5 jun. 2021.
______. Informe de mercado – Distribuição em salas – 2017. Rio de Janeiro: Ancine, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/informe_distribuicao_2017.pdf. Acesso em: 7 mai. 2021.
______. Emprego no setor audiovisual – Ano-base 2019. Rio de Janeiro: Ancine, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/emprego_setor_audiovisual.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.
BOURDIEU, Pierre. Le capital social – Notes provisoires. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, n. 31, p. 2-3, jan. 1980.
______. As regras da arte – Gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
______. O mercado de bens simbólicos. In: BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Organização de Sérgio Miceli. 5ª ed. São Paulo: Perspectiva, 1998. p. 99-181.
BUTCHER, Pedro. A dona da história – Origens da Globo Filmes e seu impacto no audiovisual brasileiro. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) – Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, 2006.
CARVALHO, Noel dos Santos. Introdução. In: CARVALHO, Noel dos Santos. Cinema negro brasileiro. Campinas: Papirus, 2022. p. 11-21.
CRETON, Laurent. Cinéma et marché. Paris: Armand Colin, 1997.
GENESTRETI, Guilherme. Liberdade ainda que tardia. Folha de S. Paulo, São Paulo, 17 fev. 2017, p. C1.
IKEDA, Marcelo. Cinema brasileiro a partir da retomada: aspectos econômicos e políticos. São Paulo: Summus, 2015.
______. Das garagens para o mundo: movimentos de legitimação no cinema brasileiro dos anos 2000. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife, 2021.
LAGO, Claudia. Pierre Bourdieu e algumas lições para o Campo da Comunicação. Intexto, Porto Alegre, n. 34, p. 728-744, set.-dez. 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58561/35713. Acesso em: 09 jan. 2023.
LAHIRE, Bernard. Campo. In: CATANI, Afrânio Mendes; NOGUEIRA, Maria Alice; HEY, Ana Paula; MEDEIROS, Cristina de (orgs.). Vocabulário Bourdieu. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 64-66.
MARSON, Melina Izar. Cinema e políticas de Estado da Embrafilme à Ancine. São Paulo: Escrituras, 2009.
MERTEN, Luiz Carlos. Enigma da transparência. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 3 dez. 2013, p. C5.
MICELI, Sérgio. Intelectuais e classe dirigente no Brasil (1920-1945). São Paulo: Difel, 1979.
MIGUEZ, Luiza. Ao gosto do freguês. Piauí, Rio de Janeiro, ano X, n. 112, jan. 2016, p. 54-59.
OLIVEIRA, Luís Felipe Rosa; MARTINS, Dalton Lopes. Pierre Bourdieu e o Campo da Comunicação no Brasil: uma perspectiva dos modos de apropriação. E-Compós, Brasília, v. 23, jan. dez. 2020, p. 1-20. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1431/1971. Acesso em: 09 jan. 2023.
QUEIRÓS, Adirley. Entrevista com Adirley Queirós. Entrevistadores: Fábio Andrade, Filipe Furtado, Raul Arthuso, Victor Guimarães e Juliano Gomes. Cinética, 12 ago. 2015. Disponível em: http://revistacinetica.com.br/home/entrevista-com-adirley-queiros/. Acesso em: 22 maio 2021.
RAMOS, José Mário Ortiz. Cinema, Estado e lutas culturais (Anos 50/60/70). Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
RUFINO, Luana. Diversidade de gênero e de raça no audiovisual. MAR de Realizadoras, Cachoeira, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/ancine/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/apresentacoes/MARCachoeira_LUANARUFINO.pdf. Acesso em: 11 fev. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Arthur Autran

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.