Institutional relations and film programming: the case of Centro Cultural São Paulo and Cinemateca Brasileira between 1982 and 1985
DOI:
https://doi.org/10.22475/rebeca.v11n2.849Keywords:
Film programming, Public policy, Film preservation, Film exhibitionAbstract
In the present article, we seek to approach how the film programming of the cinema theater Lima Barreto, at Centro Cultural São Paulo, in its first three years (1982-1985), reflects the existing institutional relations between the Fundação Cinemateca Brasileira and the Municipality of São Paulo, through then newly created Municipal Department of Culture. In this fashion, we intend to outline a better understanding of why the Cinemateca was, in an initial moment, so involved with the cultural center's film programming, though it soon distanced itself from the latter. We are also interested in analysing the content of this programming and the cultural context involving the cinematographic exhibition circuit at that time in the city of São Paulo, in order to try to understand the paths taken by the film programming sector of the Centro Cultural, beginning with its distancing from the Cinemateca Brasileira.
Downloads
References
COOPER, Adrian; GOMES, Regina; KAHNS, Cláudio. CDI: Entrevista. Filme Cultura. Rio de Janeiro, Embrafilme, ano 16, v. 41/42, p. 58-60, out. 1982.
CORREA JR., Fausto Douglas. A Cinemateca Brasileira. São Paulo: Unesp, 2010.
FERREIRA, Luzia A. Políticas públicas para a cultura na cidade de São Paulo: A Secretaria Municipal de Cultura - Teoria e prática. 2006. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.
CENTRO CULTURAL SÃO PAULO. Semana 22 Semana 82: Módulo I 1922/1942. São Paulo, mai. 1982. 1 folder.
CENTRO CULTURAL SÃO PAULO. Semana 22 Semana 82: Módulo II 1942/1962 São Paulo, set. 1982. 1 folder.
CENTRO CULTURAL SÃO PAULO. Mostra de Cinema Marginal. São Paulo, set. 1984. 1 folder.
CENTRO CULTURAL SÃO PAULO. Boletim Informativo das Atividades do Centro Cultural São Paulo, ano 1, n. 7, mai. 1985.
FUNDAÇÃO CINEMATECA BRASILEIRA. Relatório de atividades. São Paulo, 1982.
___________. Relatório de atividades. São Paulo, 1983.
___________. Relatório de atividades. São Paulo, 1984.
___________. Relatório de atividades. São Paulo, 1985.
___________. Filmografia Brasileira. Base de dados. Disponível em: http://bases.cinemateca.gov.br/cgi-bin/wxis.exe/iah/?IsisScript=iah/iah.xis&base=FILMOGRAFIA&lang=p. Acesso em: nov. 2021.
MACEDO, Felipe; DIOGO; SÉRGIO. Dinafilme: Entrevista. Filme Cultura. Rio de Janeiro, Embrafilme, ano 16, v. 41/42, 1983.
MAGALHÃES, Herlene. Entrevista concedida a Liciane Timoteo de Mamede. 3 out. 2022.
MAMEDE, Liciane. Uma sala de cinema pública: o caso do Centro Cultural São Paulo (1982-1992). 2014. Dissertação (Mestrado em Imagem e Som ) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2014.
RAMOS, José Mário Ortiz. Cinema, estado e lutas culturais: anos 50, 60, 70. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Cultura. Departamento de Bibliotecas Públicas. Relatório da Comissão Constituída pela Portaria no. 452 de 17 de julho de 1975. São Paulo, 1976a.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Cultura. Departamento de Bibliotecas Públicas. Livro de Atas, v. 1. São Paulo, 1976b.
SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Cultura. Centro Cultural São Paulo. [Relatório de Atividades] Centro Cultural São Paulo - Ano I. São Paulo, 1983.
SCHWARZ, Roberto. Cultura e política, 1964-1969. In: SCHWARZ, Roberto. O pai de família e outros estudos. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978. p. 61-92.
SOUZA, Carlos Roberto. A Cinemateca Brasileira e a preservação de filmes no Brasil. 2009. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.
TELLES, Luiz B. CCSP – Centro Cultural São Paulo: Um projeto revisitado. 2002. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Liciane Timoteo de Mamede

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under theCreative Commons Attribution License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License.
CC BY-NC-SA
This license allows others to remix, adapt, and create from your work for non-commercial purposes, provided they credit you and license new creations under identical terms.
You are free to:
● Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
● Adapt — remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms:
● You must give appropriate credit, provide a link to the license, andindicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
● You may not use the material for commercial purposes.