About the coloniality of the thought in images and the reinvention of the negritude in the FESPACO: the major African festival cinema

Authors

  • Maíra Zenun de Oliveira Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.22475/rebeca.v5n2.384

Keywords:

Cinema Negro, Teoria Decolonial, Autorrepresentação, Pan-Africanismo

Abstract

Since 1973, takes place in Burkina Faso, West Africa, the Pan-African Film and Television Festival of Ouagadougou (FESPACO). It is the largest and oldest audiovisual event in Africa, including the exhibition, awards and discussion of films produced throughout the African continent and its diasporic territories. It is a ritual event conceived by Burkinabé leaders of the anti colonial revolution of the 1960s, who perceived in the cinema like a form of struggle and liberation. The maintenance of a festival with all this expansion is justified, according to organizers of FESPACO, due to the enormous need that the African countries feel of deconstruction the images and memories produced by the colonial-capitalist world system, on Africa and its populations. Imaginary perpetrated by the perverse and solid emotional and sensorial legacy created by the colonial system. Therefore, in this article, I present the discussion that I have been developing since 2014, as a PhD research project in Sociology of Cinema, in which I investigate the role of FESPACO in the process of strengthening an African cinema that proposes to decolonize representations and discourses produced about the continent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maíra Zenun de Oliveira, Universidade Federal de Goiás

Entre 2001 e 2004, cursou bacharelado em Ciências Sociais, pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Em 2005, ingressou no Mestrado em Sociologia, pela Universidade de Brasília (UnB), com a dissertação “Os intelectuais na terra de Vera Cruz: cinema, identidade e modernidade”. Desde 2007, mantém trabalho autoral, com imagens e textos poéticos, exposto em coleção privada, publicações impressas e blogs virtuais. Entre 2007 e 2014, lecionou Sociologia para o Ensino Médio, e Antropologia e Sociologia para o Ensino Superior, no Distrito Federal/Brasil. Em 2014, ingressou no curso de Doutorado em Sociologia, pela Universidade Federal de Goiás (UFG), sob a orientação do Prof. Dr. Manuel Ferreira Filho, como bolsista CAPES. Deste então, desenvolve projeto de pesquisa que aborda a discussão sobre imagens produzidas a partir de uma estética de autorrepresentação de culturas negras africanas. Em 2015, realizou com a Profa. Dra. Catarina Alves Costa, estágio pelo Programa Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE/CAPES), vinculada ao Centro em Rede de Investigação em Antropologia (CRIA), na Universidade Nova de Lisboa (UNL). Entre 2010 e 2015, participou como investigadora e produtora de imagens, do TRANSE/UnB - Núcleo Transdisciplinar de Estudos sobre a Performance. E desde 2014, colabora com o FICINE - Fórum Itinerante de Cinema Negro. Ambos grupos de pesquisa vinculados ao Conselho Nacional Científico e tecnológico (CNPQ), no Brasil. Possui publicações e participação em eventos nas áreas de Ciências Sociais/Humanas, Artes Visuais, Cinema, Fotografia e Performance.

Published

2017-03-31

Issue

Section

Dossier